rolig på franska

Något man inte väntade sig när man kom till Paris var den bitande äckliga förjävliga vintern som började några veckor efter det att vi kom. "Den sibiriska vintern" som vi alla känner den. Det är så kallt att man blir helt stel när man går ut här och på nyheterna varnar de för strömavbrott eftersom många människor konsumerar mer el för att värma sig och det leder till kortslutning eller nåt sånt... Något som aldrig händer i Sverige eftersom hela Sveriges befolkning är lika stor som hela Paris. 

Så igår kväll runt klockan 22 på kvällen gick strömmen hos oss och hos många andra i vårt kvarter. Problemet med det var att även värmen lägger av då elen går så inom några timmar skulle inomhustemperaturen ligga på 0 grader. För att kunna se varandra tände vi ljus och då kom vi också på vårt andra problem. Vi hade precis dragit ner alla persienner (De älskade automatiska persiennerna jag talat om som totalt mörklägger hela rummet oberoende på hur starkt solen skiner därute) som ju går på el, så även i gryningen skulle huset ligga i totalt mörker... what to do. Fanns inte mkt att göra än att lägga sig, så min värdmamma går upp för trappan med en ljuslyktan i handen och lyser väg... som hämtat ur en skräckfilm, medan vi går bakom. Jag går på toa... i totalt mörker. Jag famlar där inne och när jag äntligen är klar går jag ut och möter min värdmamma som står kvar med ljuslyktan, hon vänder sig mot mig och jag kastar ur mig "GUD, va stressande!!!" (Om att gå på toa i mörker alltså) Det tyckte hon och min värdsyster som kom ut från sitt rum i samma ögonblick var jättekul, så där stod vi med ljus i handen och gapskrattade åt mitt första lilla skämt som jag dragit - PÅ FRANSKA. Ojojoj vilken känsla det var.

Som tur var hade elen kommit tillbaka runt kl 2 på natten så allt slutade bra.

Godnatt<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0